דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כיצד אשמור על ילדי בעת גלישתם באינטרנט 

מאת    [ 17/02/2014 ]

מילים במאמר: 643   [ נצפה 2475 פעמים ]

כיצד אשמור על ילדי בעת גלישתם באינטרנט.

 

גלישה באינטרנט נתונים עיקריים*

* בישראל 4 מיליון גולשים רשומים בפייסבוק, רובם בין הגילאים 17-34.

* בני נוער מבלים בממוצע כ- 3.8 שעות ביום בגלישה ברשתות חברתיות,בעיקר בפייסבוק.

* כמחציתם של ההורים נוטים שלא להתערב בהרגלי הגלישה של ילדיהם.

* כל ילד חמישי נחשף באינטרנט להצעה מגונה או גסה.

 בחמש עשרה שנה האחרונות הפך האינטרנט חלק מרכזי  בכל בית בישראל ובעולם.  האינטרנט מהווה  מקור לידע והנאה לילדים ולמבוגרים רבים, אך כמו בכל פעילות חיובית  אחרת, גם בפעילות האינטרנט, ישנם סכנות שעלולות לגרום לפגיעה, וכאב רב. ילדים רבים חשופים היום לאלימות מילולית, חרם חברתי, הפחדה, הטרדה, הכפשה, הפצת שמועות או תמונות פוגעניות. מאפייני האינטרנט בכלל והרשתות החברתיות בפרט, מדגישות את העדר היכולת לשמור על פרטיות, העברת המידע המיידית וחוצת הגבולות,  תופעת העדר- דעתו של אדם אחד משפיעה על דעותיהם של רבים.   כאשר מאפייני אלו פוגשים ילדים צעירים בשנים(גילאי המשתמשים ברשת החברתית רק הולכים ויורדים),הסיכויים שילד יהפוך קורבן להצקות, התעללות ופגיעה קשה עולים. כל מצב של חרם חברתי  או הכפשה, מקבלים ממדים עצומים, מתוך היותה של הרשת החברתית כלי שמטרתו הפצת מידע. החרם שבעבר היה נעשה בין מספר קטן של חברים, הופך היום לנחלת הכלל ואין גבול גיאוגרפי שהנו רחוק מידי. זמינותו של הפלאפון הסלולארי מעצימה מצבים אלו  עוד יותר, מכן שהרשת והפלאפון  לצידה הופכים בידיהם של ילדים צעירים לכלי נשק רב עוצמה. חשיפתם של הילדים למצבים אלו מתגברת עוד יותר בשל חוסר מעורבותם של ההורים,  הסיכוי שילד שספג פגיעה או חווה התעללות יפנה להורה ויספר אינו גדול. שימוש של ילדים צעירים או בני נוער באינטרנט וברשתות  ללא פיקוח והכוונה של ההורה  מותירה אותו חשוף לסכנות אלו ללא יכולת  של  הורה לגונן עליו במידת הצורך.  

מספר כללים שיהפכו את השימוש באינטרנט בטוח עבור ילדיכם

*הגנה  ופיקוח- גלו עניין וידע באיזה רשתות חברתיות ואתרים ילדכם משתמש. בדקו את הפרופיל, מיהם חבריו, מה תכנים שעולים, כיצד מתקשרים בינו לבין חבריו.  

* למדו את ילדכם כיצד לגלוש באופן בטוח, איסור קיום שיחות עם אנשים או ילדים שהוא לא מכיר במציאות, כיצד עליו לפעול במידה והוא נפגע על ידי ילדים או מבוגרי  או צופה במקרים בהם ילדים פוגעים או נפגעים . למדו אותו שבמצבי בהם הוא חשוף או נחשף לפגיעה, הוא מחויב לפנות להורה ולספר לו, רצוי  קרוב ככול האפשר למועד האירוע.

* למדו את ילדכם  מה מותר לילד לפרסם ומה אסור. תמונות נשארות ברשת גם שנים רבות אחרי פרסומן.  לכן אין לפרסם תמונות בהם הילד מצולם במצבים שעלולים לגרום לו בושה או מבוכה בזמן הקרוב או בעתיד הרחוק.

*שימרו על הפרטיות,קיבעו הגדרות פרטיות מחמירות, אל תמסרו מידע שניתן לעשות בו שימוש כגון כתובת פרטית, מס' פלאפון, שם ביה"ס.

*דברו עם ילדם, הדרך הטובה ביותר לשמור על ילדכם זה להיות בקשר קרוב עימו, בקשו שיספר לכם על חבריו ברשת ומחוצה לה, אירועים שחווה במהלך היום בביה"ס ומחוצה לו.  בכל מצב בו  זיהיתם משהו חריג בהתנהגות הילד היכנסו יחד עם הילד לפרופיל שלו ובדקו במה מדובר. הסבירו לילדכם שפגיעה בו  או בילדים שמכיר דרך הרשת הנה אלימות לכל דבר ועניין.

* עודדו את ילדכם לפעילויות נוספות מחוץ למחשב, הזמנה של חברים, בילויים משותפים, חוגים ותחומי עניין יעזרו לו לשמור על יכולות של קשר בעולם האמיתי.

 לסיכום,

האינטרנט והרשת החברתית הפכו להיות חלק משמעותי מחייהם של מבוגרים וילדים כאחד. השימוש באינטרנט יכול להוות מקור להנאה אך גם מקור לפגיעה, אלימות מילולית, וחברתית שתוצאותיה עבור ילדים רבים הנה קשה מנשוא. במידה וילדכם נפגע ברשת החברתית, או שאתם מעריכים שהוא מתמודד עם קושי וכאב ואתם מתלבטים כיצד לעזור לו, יעוץ פסיכולוגי בידי איש מקצוע מוסמך יכול לסייע בידכם ובידי ילדכם.

 

  *מתוך נייר עמדה "התמודדות עם הסכנות והאלימות באינטרנט וברשתות החברתיות". נכתב על ידי איריס ארבל – גנץ, מרכזת שיווק והסברה, אגף מצילה, ויפעה בנר, רכזת תכנית 'עיר ללא אלימות.

  ענבל לוסטיג עובדת סוציאלית קלינית מומחית בפסיכותרפיה פסיכואנליטית דוקטורנטית לפסיכואנליזה ופרשנות עוסקת בטיפול בילדים, מתבגרים והדרכת הורים. לייעוץ ניתן לפנות טלפונית 0508464388  באמצעות המייל inballustig@gmail.com 


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב